Dure Vie Interview Terrence Parker Djoon Virna Diane

À l’occasion de sa prochaine venue au Djoon, le vétéran de Détroit, monsieur Terrence Parker s’est prêté au jeu des questions/réponses pour nous. On a discuté de ses actualités, de la genèse de la house et on en a profité pour lui extorquer un top 5 des morceaux qui l’ont suivi tout au long de sa carrière. Bien entendu l’interview ne s’arrête pas là, on vous laisse scroller pour découvrir la suite.

Dure Vie •  Lorsque tu es venu pour la première fois au Djoon, tu expliquais dans une interview que des amis t’avaient conseillé fortement d’y jouer. Maintenant que tu y es passé saurais-tu nous expliquer pourquoi ils t’y ont encouragé?

Terrence Parker • Je vois maintenant pourquoi mes potes djs m’ont poussé à venir jouer au Djoon. La clientèle du club un réel intérêt pour la musique. Je pouvais percevoir les bonnes vibes dans le public quand je jouais des choses rares et super deep  de disco, de funk et de soul. Je ressentais l’amour des gens. Afshin, Adrien et toute l’équipe du Djoon m’ont fait me sentir à l’aise, comme si je faisais partie de la famille. C’est le club que je préfère à Paris et l’un des meilleurs où j’ai pu jouer dans le monde.

Dure Vie • Tu es de retour au Djoon le vendredi 20 mars, qu’attends-tu de cet événement ?

Terrence Parker • J’attends de passer un bon moment, de rencontrer de nouvelles personnes, de jouer de la bonne musique pour mes amis et mes fans de Paris.

Dure Vie • Tu as collaboré dernièrement avec le producteur français Traumer. Peux-tu nous raconter comment est né ce projet ?

Terrence Parker • « Pentecost » est un morceau de mon album Life On The Back 9 signé sur le label de Carl Craig, Planet E (Détroit), après avoir été signé dans une version longue sur Defected Records (Londres). Les gars de Defected ont proposé Traumer pour faire le remix. Quand ils m’ont envoyé son travail j’ai été bluffé par la qualité du morceau. Je suis allé récemment au Berghain, je pouvais entendre dans son mix les inspirations du club. Son travail est simplement exceptionnel !

Dure Vie • Tu travailles sur de nouvelles productions en ce moment ?

Terrence Parker • Je bosse actuellement sur mon second album pour Planet E. Ce LP sera composé de nouvelles collaborations avec Merachka, Coco Street et Kelly Jarmons (plus connu sous le nom de Kelly Gunn). Je viens juste de terminer une track fantastique avec Lucas Contu, « Cala Luna » sur District, elle sortira bientôt sur son propre label. On m’a proposé de remixer un morceau avec Kenny Bobien qui s’appelle « Baptize Me » et qui sortira bientôt sur le label du Djoon, The Djoon Experience. En plus, j’ai aussi un mix CD qui arrive sur Kingstreet intitulé « Mix The Vibe/Deep Detroit Heat ». Il y a également des rééditions, des remixs que j’ai réalisés pour Kingstreet. J’ai aussi plusieurs remixs qui vont sortir sur Defected, Kingstreet, Deeptown, Deep Life et sur d’autres labels.

Dure Vie •  Quelles émotions cherches-tu à véhiculer quand tu mixes ? Sont-elles les mêmes que quand tu es en train de produire ?

Terrence Parker • Je veux juste transmettre une énergie positive pour élever les âmes et  les esprits. Je fais aussi la même lorsque je produis. DIEU est à l’origine de tout.

Dure Vie •  Tu composes sous différents pseudonymes. Pour les personnes qui ne savent pas, peux-tu expliquer d’où provient ton surnom « Telephone Man » ?

Terrence Parker • Telephone Man fait référence au fait que je mixe toujours avec un combiné de téléphone à la place d’un casque.

Dure Vie •  Les français sont souvent tournés vers le passé. Voici donc une question bien française : Plus de 30 ans que tu produis : si tu pouvais revenir à une période de ta carrière ce serait quand ?

Terrence Parker • Je voudrais retourner à la fin des années 90. C’était une période de création intense pour la house.

Dure Vie •  Qui sont les artistes qui t’ont inspiré ?

Terrence Parker •  J’ai été inspiré par George Clinton (Parliament/Funkadelic), Grand Master Flash, Marshall Jefferson, Juan Atkins, Kevin Saunderson, Derrick May, Blake Baxter, Mad Mike Banks, Jeff Mills, the Electrifying Mojo et plein d’autres !

Dure Vie •  Est ce qu’il y a des morceaux que tu n’as jamais cessé de jouer depuis tes débuts ? Si oui, peux-tu nous dire lesquels ?

Dure Vie • Si tu étais un professeur d’histoire de la Musique, comment décrirais-tu le fameux son de la Motor City à tes étudiants ?

Terrence Parker • Détroit est le berceau du son connu sous le terme de « Techno de Détroit ». D’autres styles similaires sont arrivés avec des artistes comme Kraftwerk mais la couleur musicale de Détroit était plus un mélange de rythmes deep, funky  profondément harmoniques et simplistes qui pouvaient être perçus comme le son des usines automobiles de la Motown.

Dure Vie •  On constate que la house et la techno rassemblent des publics d’horizons divers et de générations différentes. Quand as-tu pris conscience de ce tournant de l’underground vers « l’overground » ?

Terrence Parker • J’ai constaté ce changement dès la fin des années 80’s avec des gros labels comme Motown lorsqu’ils ont signé Blaze, ou Atlantic avec Ten City, Inner City sur Virgin, mais aussi avec des morceaux underground comme « Jack Your Body » qui sont arrivés en première place des charts de pop européenne, la popularité de la House et de la  Techno était indéniable.

Dure Vie •  Quelle est machine préférée pour composer ?

Terrence Parker • J’aime utiliser Reason tout simplement pour le rendu du logiciel.

Dure Vie •  Est ce qu’il y a eu un évènement dans le monde de la musique sur la période 2014/2015 qui t’a marqué dans le bon ou mauvais sens du terme?

Terrence Parker • Je suis impatient de voir se concrétiser le projet de Dimitri du Tresor (Berlin) d’ouvrir un club à Detroit. Cela pourrait quelque chose de considérable… Je soutiens totalement cette idée.

Questions posées par Virna Diane pour Dure Vie

INTERVIEW • TERRENCE PARKER

For his next coming at DJoon, Detroit veteran, Mr. Terrence Parker has played to Q&A game for us. We discussed about his news, the beginning of house and we extort a top 5 of songs that followed him throughout his career. Of course the interview does not stop there, we let you scroll down and find the rest. Enjoy !

Dure Vie • On the occasion of your first coming at Djoon you explained during an interview that some of your friends advised you to play in this club. Now that you know this place, can you tell us why they encouraged you to play there?

Terrence Parker • Yes I can see now why my DJ buddies encouraged me to play at Djoon. The people that come to Djoon have a real sincere appreciation of music. I could feel the good vibes from the people as I played some of the deepest rare disco funk soul music. I can feel the love from the people. Afshin, Adrien and the staff at Djoon all made me feel like I was part of the family. Djoon is my favorite club in Paris and one of the best clubs I’ve played in the world.

Dure Vie • The experience had to be positive because you’re back in town on Friday, March 20. What will you expect of this event?

Terrence Parker • I expect to have a good time, meet new people, once again playing cool musical vibes for my friends and fans in Paris!

Dure Vie • You have recently collaborated with the French producer Traumer. Can you tell us how this project was born?

Terrence Parker •  « Pentecost » is a track from my « Life On The Back 9 » album originally released on Carl Craig’s Planet E label in Detroit, later rereleased as an expanded edition on Defected Records in London. The guys at Defected suggested to have Traumer do the remix. When they sent me his remixes I was blown away by the vibe. I had recently visited the Berghain in Berlin and I could hear his mixes fitting in to the vibe of the Berghain. I think his work is simply amazing!

Dure Vie • Are you working on new productions now?

Terrence Parker • Yes I am currently working on my 2nd album for Planet E. This album will feature new collaborations with Merachka, Coco Street, and Kelly Jarmons (formerly known as Kelly Gunn). I also just finished up a fantastic track with Lucas Contu from District called « Cala Luna » it will be released soon on his own label. I also had the opportunity to remix Kenny Bobien’s « Baptize Me » track now released on Djoon’s new label compilation album. In addition I have a mix Cd coming out on KingStreet called « Mix The Vibe/Deep Detroit Heat », and it also features re-edits / remixes I made especially for KingStreet. I also have several remixes coming out on Defected, Kingstreet, Deeptown, Deep Life, and many others.

Dure Vie • What emotions are you trying to communicate when you’re mixing? Are they the same that when you’re producing?

Terrence Parker • Just want to put out good positive energy to uplift souls and spirits. I  also do the same in my music. It’s all inspired by GOD.

Dure Vie • You compose with different pseudonyms. For those who are not aware, can you explain the origin of your alias « Telephone Man »?

Terrence Parker • The Telephone Man refers to the fact that I always use a telephone headset when I DJ.

Dure Vie • French people are often turned to the past. So, here is a very French question: You are producing for 30 years, if you could get back to a moment of your career when it would be?

Terrence Parker • I would like to go back to the late 1990s. I think this time was the best period for deep creativity in house music.

Dure Vie • Who are the artists (all kind of disciplines) that inspired you?

Terrence Parker • I was inspired by George Clinton (Parliament/Funkadelic), Grand Master Flash, Marshall Jefferson, Juan Atkins, Kevin Saunderson, Derrick May, Blake Baxter, Mad Mike Banks, Jeff Mills, the Electrifying Mojo, and many others! 🙂

Dure Vie • Are there some tracks that you never stop to play, since you started? If so, which ones?

Terrence Parker •

Dure Vie • If you were a professor of music history, how would you describe the famous sound of the Motor City to your students?

Terrence Parker • Detroit is the birthplace of the sound known as Detroit Techno. While there were other similar styles coming from artists like Kraftwerk, the Detroit sound had more of a mix of deeply funky rhythms and simplistic harmonics that could be heard from the automotive factories to Motown.

Dure Vie • Who are the young producers to follow, for you?

Terrence Parker • Merachka is one of my absolute favorites because she is a renisance woman in that she produces, writes, sings, remixes, and DJs with great attention to detail with effortless soul. I also like Jason Garcia and his style of producing music and DJing.

Dure Vie • We can see that house and techno bring together various publics from very different horizons and generations. When did you realize this turning point from the “underground” to the “overground” of electronic music?

Terrence Parker • I saw this happening as early as the late 80s.. As major labels like Motown signing Blaze, Virgin signing Inner City, or Atlantic signing Ten City, and underground tracks like « Jack Your Body » hitting top spots in the European pop charts, the popularity of House & Techno was undeniable.

Dure Vie • What is your favourite machine to produce? Why?

Terrence Parker • I enjoy using Reason simply because I just like the feel of the software.

Dure Vie • Is there something in particular that touched you in a good or a bad sense in the music world this past year?

Terrence Parker • I am excited about the idea of Dimitri from Tresor opening a club here in Detroit. This could be quite significant.. I support this idea of Tresor opening a club in Detroit.

Dure Vie • We can see that house and techno bring together various publics from very different horizons and generations. When did you realize this turning point from the “underground” to the “overground” of electronic music?

Terrence Parker • I saw this happening as early as the late 80s.. As major labels like Motown signing Blaze, Virgin signing Inner City, or Atlantic signing Ten City, and underground tracks like « Jack Your Body » hitting top spots in the European pop charts, the popularity of House & Techno was undeniable.

Dure Vie • What is your favourite machine to produce?

Terrence Parker • I enjoy using Reason simply because I just like the feel of the software.

Dure Vie • Is there something in particular that touched you in a good or a bad sense in the music world this past year?

Terrence Parker • I am excited about the idea of Dimitri from Tresor opening a club here in Detroit. This could be quite significant… I support this idea of Tresor opening a club in Detroit.

Questions asked by Virna Diane for Dure Vie